Δεκαοκτώ αιώνες παρέμεναν αμετακίνητα στη θέση τους τα αρχαία του πολεοδομικού συμπλέγματος του Decumanus Maximus, της κεντρικής οδού δηλαδή που διέσχιζε από την ανατολή προς τη δύση τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη. Ένα σύμπλεγμα έκτασης κοντά 2 στρεμμάτων με πλακόστρωτους δρόμους, πεζοδρόμια, καταστήματα, οικίες, μνημεία και υδραυλικά έργα. Μια αυθεντική και ακέραια απεικόνιση της Θεσσαλονίκης του 3ου και 4ου μ.Χ. αιώνα, μοναδική στον κόσμο για τον ολοκληρωμένο, αδιάσπαστο και εκτεταμένο χαρακτήρα της.
Οι γείτονές μας οι Βούλγαροι, όταν κατασκευάζοντας το Μετρό της Σόφιας, δίπλα στο Κοινοβούλιο, βρήκαν τον αντίστοιχο Decumanus Maximus της αρχαίας Σερδικής, άλλαξαν 3 φορές τον σχεδιασμό του έργου για να μετατοπίσουν τον σταθμό, προκειμένου να αναδείξουν το σπουδαίο εύρημα στη θέση του. Δεν μετακίνησαν τα Αρχαία…
Οι Τούρκοι από την άλλη μεριά, όταν κατασκευάζοντας το Μετρό της Κωνσταντινούπολης βρήκαν τα ερείπια του Λιμανιού του αυτοκράτορα Θεοδοσίου, με την προβλήτα, τους κυματοθραύστες και ακόμη και απομεινάρια από 23 ξύλινες γαλέρες της εποχής, δεν μετακίνησαν το λιμάνι. Αντίθετα, το ανέδειξαν στη θέση όπου βρέθηκε, αποκαθιστώντας τα πλοία και μετατρέποντας τον χώρο όπου θα κατασκευάζονταν ο σταθμός Μετρό στη μεγαλύτερη έκθεση αρχαιολογικών ναυαγίων στον κόσμο.
Αλλά και οι Ιταλοί σε αντίστοιχη περίπτωση κατά την
κατασκευή του Μετρό στη Νάπολη δεν τεμάχισαν για να αποσπάσουν και να
μετακινήσουν τα αρχαιολογικά ευρήματα. Αντίθετα, άλλαξαν τον σχεδιασμό του
Μετρό, προκειμένου ο σταθμός να ενσωματώσει στον πυρήνα του τα ευρήματα ακέραια
και αμετακίνητα.
Εμείς εδώ, στην υποτίθεται πολιτισμένη Ελλάδα, είμαστε οι
μόνοι στον κόσμο που αντί να αξιοποιούμε, καταστρέφουμε σημαντικά αρχαιολογικά
ευρήματα για να κατασκευάσουμε στη θέση τους σύγχρονα έργα. Λες και δεν
υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για την ταυτόχρονη ανάδειξή τους στον ίδιο χώρο.
19,5 εκ. Ευρώ ήταν το τίμημα της προδοσίας του πολιτιστικού θησαυρού.
Τόσα ενέκρινε η Αττικό Μετρό στους εργολάβους τον πρώτο μόνο χρόνο μετά τις εκλογές, ως αποζημίωση για την καθυστέρηση του έργου που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε, προκειμένου να αλλάξει το σχεδιασμό και να κατασκευάσει το σταθμό Βενιζέλου χωρίς τα… ανεπιθύμητα ευρήματα.
οι 700
παραχείμαρροι, χείμαρροι και ποτάμια που διέσχιζαν το λεκανοπέδιο σήμερα έχουν παραχωθεί
ή σκεπαστεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου